Potrzebne materiały i narzędzia:

  • 4 zaciski „krokodylki” o prądzie znamionowym 600A z silnymi sprężynami – 2 czerwone, 2 czarne
  • Lut LC63
  • Topnik do metali
  • Koszulka termokurczliwa
  • Przewód LGY 16 mm2 lub 25 mm2 – 8 mb, przecięty na pół
  • Kawałek grubej linki miedzianej
  • Dremel VersaTip
  • Dremel 3000 z wałkiem giętkim + szczotka druciana lub papier ścierny 240

 

Krok 1

Czyszczenie

Przygotowujemy powierzchnię do lutowania – usuwamy warstwę tlenków szczotką drucianą lub papierem ściernym.

 

 

Krok 2

Zarabianie kabli

Dremela VersaTip uzbrajamy w końcówkę do cięcia plastiku i gorącym ostrzem przecinamy izolację na całym obwodzie przewodu w odległości ok. 20 mm od końca. W ten sposób przygotowujemy wszystkie 4 końcówki.

 

 

Krok 3

Pobielanie końcówek

Końcówki przewodu pozbawione izolacji zwilżamy topnikiem i przy pomocy Dremela z otwartym płomieniem pobielamy lutem. W podobny sposób pobielamy powierzchnię zacisków.

 

 

Krok 4

Lutowanie

Dolutowujemy do obu części zacisku niewielki odcinek linki miedzianej. Takie połączenie zapewni lepszy kontakt zacisku.

 

 

Krok 5

Lutowanie

Dolutowujemy przewód.

 

 

Krok 6

Wykończenie

Zakładamy osłony zacisku (przestrzegamy zachowania biegunowości – osłony jednego koloru powinny być na jednym kablu) i łączymy oba przewody za pomocą koszulki termokurczliwej. Pierwszą i ostatnią „obejmę” wykonujemy z dwóch warstw koszulki. Pierwszą mocujemy w odległości 50 cm od zacisków, kolejne co 25 cm.

 

 

Krok 7

Wykończenie

Przy pomocy Dremela z otwartym płomieniem obkurczamy koszulki.

 

 

Krok 8

Gotowe!

Tak wykonane kable umożliwiają natychmiastowy rozruch samochodu bez konieczności długotrwałego ładowania „padniętego” akumulatora.
Wdzięczność sąsiadów – bezcenna :)

 

 

Krok 9

Użytkowanie

W samochodzie „dawcy” podłączamy przewody bezpośrednio do klem akumulatora w sposób pokazany na zdjęciu.

 

 

Krok 10

Użytkowanie

W samochodzie „biorcy” ujemny kabel podłączamy do korpusu silnika w pobliżu alternatora. Dodatni (czerwony) łączymy bezpośrednio z akumulatorem.

 

 

Krok 11

Użytkowanie

W samochodach z akumulatorem znajdującym się poza komorą silnika dodatni przewód podłączamy do specjalnego styku znajdującego się zazwyczaj przy skrzynce z bezpiecznikami. Ujemny przewód podłączamy do korpusu silnika. W ten sposób postępujemy niezależnie od tego, czy samochód jest „dawcą” czy „biorcą”.

 

 

Krok 12

Użytkowanie

Sposób podłączenia kabli w samochodzie z akumulatorem poza komorą silnika.

 

 

Ważne!

  • Bezwzględnie unikamy zwarcia zacisków.
  • Kable podłączamy w następującej kolejności: 1. masa „biorcy” 2. masa „dawcy” 3. plus „biorcy” 4. plus „dawcy”.
  • Rozłączamy w odwrotnej kolejności.
  • Bezwzględnie unikamy pomylenia biegunów.
  • Plus to zacisk czerwony, minus lub masa – zacisk czarny.