Potrzebne narzędzia i materiały:

  • Dowolna szlifierka Dremel (u mnie 3000 z wałkiem giętkim)
  • Szczotka druciana 428
  • Pasta miedziowana (min. 10% Cu)
  • Woda demineralizowana lub destylowana
  • Lejek plastikowy
  • Wkrętak
  • Opcjonalnie – klucze płaskie 10 i 13 mm (w zależności od śrub na klemach)
  • Okulary ochronne
  • Rękawiczki silikonowe

 

Krok 1

Uzupełnienie poziomu elektrolitu

Jeżeli w samochodzie znajduje się akumulator starego typu, wymagający obsługi (poznajemy to po korkach w pokrywie), może się zdarzyć, że część elektrolitu wyparuje w trakcie eksploatacji. Aby go uzupełnić, demontujemy akumulator z samochodu, ustawiamy na poziomej powierzchni i, posługując się wkrętakiem, demontujemy korki. Na zdjęciu widać ubytki elektrolitu.

 

 

Krok 2

Uzupełnienie poziomu elektrolitu

Posługując się lejkiem dolewamy wody demineralizowanej do poziomu oznaczonego przez producenta, między dwoma kreskami z napisem min. i max. (widoczne w górnej części akumulatora). Akumulator montujemy na jego miejsce. Jeżeli w samochodzie posiadamy akumulator bezobsługowy (bez korków), powyższe kroki pomijamy.

 

 

Krok 3

Czyszczenie zacisków akumulatora

Za pomocą szlifierki uzbrojonej w szczotkę drucianą dokładnie oczyszczamy z warstwy tlenków i siarczków oba zaciski akumulatora. Warstwa zanieczyszczeń znacznie utrudnia przepływ prądu.

 

 

Krok 4

Czyszczenie klem

Tak samo postępujemy z obiema klemami – czyścimy do metalicznego połysku.

 

 

Krok 5

Zabezpieczenie oczyszczonych złączy

Na oczyszczone styki akumulatora nanosimy grubą warstwę pasty miedziowanej.

 

 

Krok 6

Zabezpieczenie oczyszczonych złączy

Używając pasty zabezpieczamy również wyczyszczone powierzchnie w klemach.

 

 

Gotowe :)

Podłączamy klemy do zacisków akumulatora. Tak przygotowany akumulator z pewnością poradzi sobie z uruchomieniem przemarzniętego silnika i posłuży dłużej.

 

 

Ważne!

Wszystkie prace wykonujemy używając rękawic i okularów ochronnych – w akumulatorze znajduje się żrący kwas siarkowy i toksyczne związki ołowiu.
Demontując akumulator z samochodu odłączamy najpierw biegun ujemny, a potem dodatni. Przy montażu zachowujemy odwrotną kolejność.